سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ |۱۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 17, 2024

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، گفت: تضعیف جایگاه بزرگان و علما ضربه به نظامی است که با تلاش های حوزه و همراهی مردم شکل گرفت، این تفکر، خواسته یا ناخواسته تفکر اسلام منهای روحانیت و ترویج تفکر سکولاریسم را دنبال می کند.

حجت الاسلام و المسلمین سیدسلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه در مجلس هشتم در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی مرکز خبر حوزه، در خصوص فعالیت های کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس هشتم و ارتباط آن با حوزه و روحانیت، اظهار داشت: کمیسیون حقوقی و قضائی در طول دوره مجلس هشتم، از نظرات حوزه علمیه و دیگر مراکز علمی به خوبی استفاده کرد.

وی افزود: کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی، به خصوص در تصویب قانون مجازات های اسلامی و آئین دادرسی کیفری، واقعا از حوزه استفاده کرده و در ساعت های مختلف در قم و مشهد جلساتی برگزار نموده است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی گفت: فکر می کنم اقدامات کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی در ارتباط با تأمین نظرات علما و مراجع تقلید در نزدیک شدن قانون مجازات های اسلامی به شرع مقدس اسلام کار ساز بود؛ گرچه می شد از این ظرفیت، بیشتر استفاده کرد؛ البته به لحاظ این که بیشتر نمایندگان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی، از تبار روحانیت و اهل فقه و شرع بودند، گاهی اوقات مستغنی از این موضوع بودیم.

حجت الاسلام و المسلمین ذاکر گفت: امیدواریم در دوره های بعدی مجلس، مخصوصا مجلس نهم از نظرات علما و مراجع تقلید، بیشتر استفاده شود، زیرا اصلا مجلس منهای حوزه و روحانیت، نمی تواند قوانین را منطبق با احکام شرعی تصویب کند.

وی افزود: البته شورای نگهبان هم از بدنه علما و از جنس مراجع عظام تقلید هستند و این خلاء را پر می کنند و شاید به همین خاطراست که گاهی ممارست کمتری از سوی نمایندگان برای ارتباط گیری مستقیم با علما و مراجع تقلید وجود دارد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس هشتم در ادامه سخنان خود گفت: در نظام جمهوری اسلامی ایران و طبق قانون اساسی، باید تمام احکام ما منطبق با احکام شرعی باشد؛ یعنی هر طرح و لایحه ای را باید با یک اصلی تطبیق دهیم و اصل ما هم اسلام، منابع فقهی و نظرات مراجع عظام است.

وی با بیان این که اگر بخواهیم تمام قوانین بر اساس معیار دین، پیش برود، نیاز به ارتباط مستمر با مراجع تقلید و علما داریم، گفت: طبیعی است که ما در فراکسیون روحانیون مجلس هشتم، بارها به صورت حضوری، خدمت مراجع عظام تقلید رفتیم و حتی در کمیسیون قضایی مجلس هم چندین بار این اتفاق افتاد، ولی باید قبول کرد که این ارتباطات بیشتر کمی بود تا کیفی و ما می توانستیم نظرات این بزرگان را بیشتر اعمال کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین ذاکر در خصوص استفاده کیفی از نظر مراجع معظم و حوزه هر طرح یا لایحه ای که به مجلس می آید، یک استعلام و یک استفتایی از مراجع تقلید در آن خصوص انجام و در نهایت نظر مراجع تقلید را به عنوان یک صاحب نظر و کارشناس دین در عرصه های مختلف فقهی و سیاسی، مطرح کنیم.

وی خاطر نشان کرد: به نظر من این استفتاء و نظرخواهی از مراجع تقلید در کمیسیون قضایی مجلس هشتم کم بود و موجب کاهش کیفی این ارتباط شد.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس هشتم گفت: تضعیف کنندگان جایگاه علما و روحانیت، باید بدانند خواسته یا ناخواسته اسلام منهای روحانیت، همان ترویج تفکر سکولاریسم و ترویج تفکر همان کشورهایی که ما به آن ها ایراد می گیریم، را دنبال می کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما باید در همه امور تبعیت از مقام معظم رهبری، مراجع عظام و علی الخصوص روحانیت داشته باشیم، زیرا امام خمینی(ره) فرمودند که اسلام منهای روحانیت اصلا اسلام نیست، بلکه اسلام آمریکایی می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha